Głównym celem Projektu jest wdrożenie
elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych
potrzeb i możliwości uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i
treści kształcenia. Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego,
emocjonalnego, społecznego, fizycznego, motorycznego dzieci
rozpoczynających naukę szkolną odbywać się będzie poprzez
kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji
wielorakich Howarda Gardnera, amerykańskiego psychologa i neurologa.
W odniesieniu do dzieci Gardner wyróżnia
8 typów inteligencji:
- inteligencja językowa – przejawia się w rozumieniu świata
poprzez słowo mówione i pisane, we wrażliwości na rymy, znaczenie
słów oraz dźwięki,
- inteligencja ruchowa – przejawia się w rozumieniu świata
poprzez ruch, kontakt fizyczny oraz umiejętnością wykorzystania
własnego ciała do wyrażania emocji,
- inteligencja matematyczno – logiczna – przejawia się w
rozumieniu świata poprzez liczby, ciągi zdarzeń, myślenie logiczne i
kreatywne rozwiązywanie problemów,
- inteligencja wizualno – przestrzenna – przejawia się w
rozumieniu świata poprzez myślenie obrazowe, wrażliwość wzrokowo
przestrzenną, wizualizację i orientację przestrzenną,
- inteligencja przyrodnicza – przejawia się rozumieniu świata
poprzez otoczenie, środowisko, umiejętność rozpoznawania i
kategoryzowania świata fauny i flory oraz innych obiektów
przyrodniczych,
- inteligencja muzyczna – przejawia się w rozumieniu świata
poprzez rytm i melodię, zdolnością słuchową, wrażliwością na
dźwięki, rymy i kompozycje,
- inteligencja interpersonalna – to zdolność rozumienia
innych ludzi, współodczuwania, negocjowania, wypracowywania
kompromisów oraz patrzenia na świat oczyma innej osoby,
- inteligencja intrapersonalna – to zdolność rozumienia
samego siebie, własnych uczuć, patrzenia na świat z własnego punktu
widzenia, umiejętność kierowania własnym postępowaniem. |
|
Projekt stwarza warunki
wszechstronnego rozwoju dziecka, jego kreatywności, ciekawości
poznawczej i otwartości na wiedzę.
W Projekcie uczestniczy 2 700 szkół z terenu 6 województw:
- lubelskiego (450 szkół),
- łódzkiego (360 szkół),
- małopolskiego (630 szkół),
- podkarpackiego (450 szkół),
- śląskiego (540 szkół),
- świętokrzyskiego (270 szkół). |
|